Een paginabanner voor de blog dat leerlingen automatiseren saai vinden.

Help, mijn leerlingen zijn niet meer gemotiveerd

Gaat er een grote zucht door de klas als je een nieuw oefenblaadje tevoorschijn tovert? Duurt het oplossen van eenvoudige sommen eindeloos? Voel je weerstand bij het herhalen van de basisbewerkingen? Dan zijn je leerlingen niet meer gemotiveerd om te automatiseren en dat is niet eens zo gek.

Waarom is automatiseren zo demotiverend?

Als leerkracht weet je dat je door te automatiseren je werkgeheugen ontlast. Die vrije denkruimte kan je goed gebruiken bij moeilijkere oefeningen. Een leerling daarentegen weet dit niet.

Voor een leerling voelt automatiseren als het eindeloos herhalen van oefeningen die hij eigenlijk (mits voldoende tijd) al kan. Een leerling merkt niet dat hij vooruit gaat en daar knelt het schoentje. Hoe gemotiveerd blijf jij als je iets doet wat doelloos aanvoelt?

Tips om je leerlingen gemotiveerd te houden

1 - Zorg voor voldoende variatie

Het volledige automatisatieproces duurt meerdere maanden. Gebruik werkblaadjes, spellen en online games om het leuk te houden.

Betekent dat dat ik niet meer mag drillen? Oh jawel! Spellen zijn leuk, maar om echt structurele automatismen te ontwikkelen is drillen af en toe nodig. Drillen kan ook best leuk zijn.

2 - Visualiseer de vooruitgang

Zichtbare vooruitgang is cruciaal om intrinsiek gemotiveerd te blijven. Tijdens het automatiseren speelt deze vooruitgang zich vooral af qua snelheid.

Hoe geef je leerlingen zicht op het feit dat ze sneller worden?

Je kan tempotoetsen organiseren, maar echt leuk is dat ook niet. Het zorgt vaak voor stress en faalervaringen bij leerlingen die de leerstof nog niet super goed geautomatiseerd hebben. Daarnaast weten leerlingen meestal niet dat ze de vorige keer 35 oefeningen juist hadden en nu 37.

Je kan gebruik maken van spelletjes, maar buiten het behalen van een level, krijgt een leerling geen structureel zicht op zijn vooruitgang.

De beste manier om deze vooruitgang te visualiseren is via adaptieve doeltijden, waardoor een leerling eigenaar wordt van zijn eigen groeiproces. Een leerling wordt hierbij uitgedaagd om zijn eigen tijd te verbreken en ziet zichzelf zo sneller worden.

Automatus is een applicatie die gebruik maakt van adaptieve doeltijden. Als een leerling deze doeltijd behaalt verovert hij trouwens een tegel in het oefenland dat je samen als klas probeert te veroveren: extra motiverend dus.

3 - Adaptief automatiseren

Oefenen op je eigen niveau motiveert, dat is bij automatiseren niet anders. Let wel op dat een adaptief oefenplatform niet hetzelfde algoritme gebruikt als een adaptief automatisatieplatform. Om sneller te worden, moet je gebruik maken van een algoritme volgens het principe van adaptief automatiseren.