Een banner voor de blog over de tijdsdruk die veel leerlingen ervaren tijdens het automatiseren.

Help, mijn leerlingen ervaren stress door de tijdsdruk

Om te automatiseren moet je af en toe tegen de tijd oefenen. Zo krijg je inzicht in de snelheid en leren de leerlingen dat tempo belangrijk is.

Nuttig, maar het zorgt voor één groot nadeel, stress door de tijdsdruk.

Tijdsdruk staat zelfs gekend als de grootste oorzaak van rekenangst, maar waarom?

Vaak wordt er gebruik gemaakt van een tempotoets waarbij alle leerlingen binnen een bepaalde tijd een reeks oefeningen moet proberen oplossen. Als ze niet alle oefeningen afkrijgen voelt het al snel als een faalervaring. 

Naast de tempotoets maken sommige oefenplatformen gebruik van een aflopende tijdsbalk per oefening. Zo een balk zorgt voor druk en leidt af. 

Vaak kunnen ze de oefeningen wel, maar gewoon nog niet snel genoeg. 

Moet ik dan gewoon niet meer automatiseren? Nee, zeker niet! 

Automatiseren blijft super belangrijk voor de verdere rekenontwikkeling van een leerling. Er zijn gelukkig oplossingen om de tijdsdruk te beperken of zelfs te formuleren als iets positief.

1. Gebruik een vast aantal oefeningen

Om het ‘niet afkrijgen’ gevoel te voorkomen kan je werken met een vast aantal oefeningen die de leerling zo snel mogelijk probeert op te lossen. Je kan de leerlingen hun tijd laten noteren als ze klaar zijn, maar dat is niet handig in de jongste jaren. 

2. Gebruik een alternatieve tijdsmeting

Naast een zandloper of timer zijn er andere manieren om minder zichtbaar de snelheid te meten. Je kan bijvoorbeeld een kleurenpowerpoint gebruiken, waarbij elke kleur een bepaalde periode in beeld blijft. Als de leerling klaar is, noteert hij de kleur die op dat moment getoond wordt.

Je kan hetzelfde bereiken door een fysiek gekleurd blad op te hangen.

3. Adaptief automatiseren

Een nog betere oplossing is om adaptief te automatiseren.  Je kan oefenblaadjes op het niveau van de leerling creëren, maar daar gaat best veel tijd in zitten. Gelukkig bestaan er adaptieve automatisatieplatformen, zoals Automatus. 

Binnen Automatus wordt er gebruik gemaakt van een oplopende tijd op reeks-niveau. Als leerkracht kan je er zelfs voor kiezen om tijdens het oefenen deze timer onzichtbaar te maken. 

Via persoonlijke doeltijden worden leerlingen aangemoedigd om sneller te worden. Sofie is bijvoorbeeld al snel, zij wordt uitgedaagd om 20 maaltafels op te lossen in 60 seconden. Tom zit nog iets eerder in het automatisatieproces, hij krijgt een doeltijd van 110 seconden. 

Haalt een leerling de doeltijd niet? Dan kan hij gewoon opnieuw proberen. Geen strafpunten in Automatus, gewoon oefenen en groeien. 

Wordt de doeltijd behaalt? Dan verovert hij een tegel van het oefenland. Als klas moet je samenwerken om het volledige oefenland te veroveren. 

De tijdsdruk wordt zo een positief element. Leerlingen zien zichzelf groeien én vertonen hogere focus. 

Wil je stressloos automatiseren? Probeer dan zeker Automatus eens uit!