Wat is Automatus?
Zoals de naam misschien al deed vermoeden, is Automatus een applicatie die gericht is op het rekenen automatiseren.
Automatiseren is niet eenvoudig.
Voor leerlingen is het vaak saai, omdat ze oefeningen moeten maken die ze eigenlijk al kunnen. Voor leerkrachten is het dan weer een hele klus om voldoende oefenmateriaal beschikbaar te hebben, zeker op niveau van de verschillende leerlingen.
Toch is automatiseren erg belangrijk. Je leert je werkgeheugen optimaal inzetten door geen rekenkracht te verliezen aan eenvoudige bewerkingen.
Automatus werd ontworpen om jou als leerkracht te ondersteunen tijdens het automatisatieproces. Zo worden leerlingen uitgedaagd op hun niveau én zien ze zichzelf sneller worden, iets wat cruciaal is om gemotiveerd te blijven.
Via het te behalen van adaptieve doeltijden kunnen ze een tegel veroveren van het oefenland. Om het oefenland volledig te veroveren moet de hele klas samenwerken. Dat coöperatieve spelelement zorgt voor extra motivatie.
Als leerkracht kies je uit het oefenaanbod en volg je achteraf op wie wat al goed kan.
Automatus is een automatisatieplatform, geen leerplatform. Als een leerling de nieuwe leerstof nog niet juist kan oplossen, kan je best eerst andere leermiddelen inschakelen.
Zodra een leerling, mits voldoende tijd, tot de oplossing kan komen, is Automatus de ideale oplossing om de rekensnelheid te boosten.