Automatiseren groep 4
Automatiseer de belangrijkste basisbewerkingen van groep 4, zoals naar het volgende tiental, met Automatus.
In Automatus moeten je leerlingen samenwerken om de verschillende landen te veroveren.
Via doeltijden op maat kan élke leerling zijn bijdrage leveren.
Volledig vrijblijvend

“De grootste meerwaarde vond ik persoonlijk dat ook de minder sterke leerlingen gemotiveerd waren en ook hun steentje konden bijdragen. Ook zij konden trots komen vertellen dat ze een eilandje veroverd hadden! Bij zo goed als alle andere apps is dit niet het geval.”
Hoe het werkt

Samenwerken als klas
Automatus is een coöperatief spel waarbinnen je klas moet samenwerken om de verschillende landen te veroveren.
Coöperatieve spellen hebben een bewezen positief effect op de intrinsieke motivatie.
Uitdagende doelen
Dankzij een slimme formule krijgt elke leerling een doeltijd op zijn niveau.
Hierdoor blijft hij langer gemotiveerd en kan hij zijn bijdrage leveren aan het klasdoel.

Start je gratis proefperiode
& Geef de rekensnelheid van je klas een boost
Voor leerkrachten
Het maken, printen en verbeteren van werkblaadjes neemt veel tijd in beslag. Bespaar tijd met Automatus. Kies een van de vele landen en je bent klaar om te starten.
+ je klas gaat het leuk vinden!
Volg de groei van je klas in het dashboard. Wie groeit er snel? Wie heeft de stof geautomatiseerd? Je ziet het in één oogopslag.
Eenmaal ze het concept doorhebben, werken ze meestal rustig, maar gedreven verder.
Af en toe hoor je misschien een vreugdekreet. Maar hey, ze hebben een stukje land veroverd. WOOHOO!

Veelgestelde vragen
In groep 4 bouw je verder op de basis uit groep 3. Je leert optellen met tientaloverschrijding en maakt kennis met de eerste maaltafels. Om rustig verder te kunnen bouwen, is het belangrijk dat al deze oefeningen erg goed geautomatiseerd worden. Een huis staat beter op stevige fundamenten.
Tijdens het automatisatieproces oefen je bepaalde oefeningen met als doel er sneller in te worden. Onderliggend betekent dit dat je er minder werkgeheugen voor nodig hebt, dat je dan weer kan gebruiken voor moeilijkere oefeningen.
Het automatisatieproces duurt echter vaak lang en is niet bepaald leuk, waardoor kinderen snel gedemotiveerd of slordig worden.
Automatus werd uitgedacht samen met leerkrachten om het automatisatieproces leuk te houden voor élke leerling.
Voor groep 4 werden er enkele basislanden uitgewerkt. Deze kan je makkelijk toevoegen en opvolgen.
- Splitsingen tot 20
- Optellen tot 20
- Aftrekken tot 20
- Makkelijke tafels (2, 3, 4, 5 & 10)
Ja! De applicatie is adaptief. Dat betekent dat we een doeltijd kiezen op het niveau van de leerling. Hierdoor heeft elke leerling kans om tegels te veroveren. De inspanning wordt beloond.
Vrij moment in je klas? Als huiswerk of tijdens het wekelijkse automatiseer-uurtje? Je kan Automatus gebruiken wanneer je maar wilt.
Merk wel op dat Automatus geen leerplatform is, maar een automatisatieplatform. Je behaalt de beste resultaten als je leerlingen de oefeningen reeds correct kunnen oplossen, maar hier vooral sneller in moeten worden.
Het doel van de app: automatiseren is belangrijk om bepaalde bewerkingen sneller te leren uitvoeren. Hierdoor gebruik je minder denkruimte. Deze extra denkruimte komt goed van pas bij moeilijkere opgaven. Het automatisatieproces duurt echter vaak lang en is niet bepaald leuk, daarom hebben we Automatus gemaakt.
Het doel in de app: in de applicatie probeer je samen als klas een oefenland te veroveren. Een leerling kan een stukje land veroveren via het behalen van een persoonlijk doel op maat van de leerling. Het doel is om als klas het hele land te veroveren.
Automatus is een webapplicatie en kan hierdoor gebruikt worden op allerlei toestellen zoals laptops, chromebooks of tablets. Je hoeft zelfs niks te downloaden.
Maak automatiseren leuk met Automatus
Minder werk voor jou. Meer plezier voor je klas.